Certificering
Op 17 september 2019 is door een vertegenwoordiger van de
Marnix Academie een audit uitgevoerd aan basisschool Jan Harmenshof te
Geldermalsen naar aanleiding van de vraag om het certificaat ‘Erkend aanbieder
van meertaligheid’ Marnix TalenT School, keurmerk A, te prolongeren. In de
voorbereiding op het bezoek is door de school een beschrijving gemaakt van de
vormgeving van haar onderwijs in het Engels en zijn documenten opgestuurd die bewijs
leveren van de wijze waarop de school werk maakt van de manier waarop zij
niveau A blijft bewaken.
Hierbij het verslag van de auditor Klaas Hoorn:
Basisschool Jan Harmenshof te Geldermalsen komt in
aanmerking voor prolongatie van het certificaat tot ‘Erkend aanbieder van
meertaligheid’ (Marnix TalenT School, keurmerk A).
Sterke punten:
- motivatie van en draagvlak binnen het hele team,
inclusief directie
- professionaliteit van de aanpak scholing
leerkrachten
- zichtbaarheid in de school (rijke leeromgeving)
- sterke groei van internationalisering en de
manier waarop dit handen en voeten krijgt
- de verschillende wijzen waarop Engels wordt
getoetst
- uitdagende werkvormen buiten de lessen om
(English afternoon, speaking contest, e.a.)
Taalvaardigheid
leerkrachten
Er wordt zeer veel aandacht besteed aan de taalvaardigheid
van de leerkrachten. Alle leerkrachten moeten hun taalvaardigheid testen met
een online taalvaardigheidstest. Op grond daarvan wordt een scholingsplan
gemaakt . De taalvaardigheid van de leerkrachten wordt gemonitord door
Rose Staritsky. Zij is bevoegd docent Engels en heeft als coördinator goed
zicht op de kwaliteiten van de leerkrachten. Zij doet lesbezoeken en geeft de
leerkrachten ontwikkelingsgerichte feedback, met name waar het gaat om hun
taalvaardigheid. Daarnaast is er een vaste coach aan de school verbonden: een
docent uit het voortgezet onderwijs. Het mooie van deze aanpak is dat er eerst
co-teaching wordt gedaan, waarna de leerkracht zelf aan de slag gaat in haar
klas en de coach feedback geeft op de les: waar gaat het goed en wat zijn
ontwikkelpunten. In het verleden zijn de meeste leerkrachten een of meerdere
keren naar Pilgrims in Canterbury geweest.
Didactiek
In het gesprek werd
duidelijk dat er in het verleden veel aandacht is geweest voor de opbouw van
een les(senserie). Deze input kwam vooral van Rose Staritsky en ook cursussen
en conferenties hebben bijgedragen tot het opdoen van nieuwe kennis en
vaardigheden.Er wordt serieus werk gemaakt van CLIL. Sowieso wordt Engels
gecombineerd met creatieve vakken en bewegingsonderwijs; tijdens de ‘English
afternoons’ komt ‘real CLIL’ aan de orde. Op dit moment wordt de keuze gemaakt
om Engels te verbinden aan thema’s die op dat moment relevant zijn. Er wordt
dan serieus gekeken naar het verbinden van taal- en vakdoelen. Er worden soms
ook ad hoc thema’s gekozen; vooral natuur en milieu (temperatuur, het
sterrenstelsel) krijgt hierin een belangrijke plek. In het gesprek kwam naar voren dat het goed zou zijn om als
school visie te ontwikkelen op CLIL,
hetgeen zou kunnen leiden tot een goede leerlijn CLIL, waarbij bewuste
keuzes worden gedaan, en CLIL een serieuzere plek zou kunnen krijgen in het
curriculum.
Internationalisering
Internationalisering heeft een sterke plek gekregen in het
onderwijs van de Jan Harmenshof. Er is contact met een aantal partnerscholen
waarmee fysieke uitwisselingen plaats vinden; er wordt geskyped en gemaild door leerlingen. In april
2019 heeft de school een E-twinning award gewonnen voor het project ‘postcards
from our hometowns’. De leerlingen waren bijzonder enthousiast bij dit project. Leerlingen gaan eens per jaar op kamp naar Duitsland,
waarbij ze uitgedaagd worden om effectief te communiceren met leeftijdsgenoten
(samen koken of anderszins), waardoor zij niet alleen hun vreemde taal
verbeteren, maar ook werken aan het vergroten van hun interculturele
competentie.
Toetsing
Er is goed over toetsing nagedacht. Er wordt op verschillende wijzen getoetst. In groep 6 en 8
wordt de Anglia toets gemaakt. Naast lees- luister- en schrijfvaardigheid wordt
ook spreekvaardigheid getoetst. Rose is gecertificeerd assessor bij Anglia; zij
neemt de gesprekjes met de leerlingen af. Leerlingen bouwen een taalportfolio (soort taalbiografie),
waarin alles wordt bewaard wat zij hebben gedaan met Engels en waar zij trots
op zijn.
Tot slot
Naast de jaarlijkse projectweken en de English afternoons
vindt er jaarlijks een ‘speaking contest’ plaats. Eerst binnen de school,
daarna tijdens een speaking contest met scholen binnen het bestuur
(Fluvium). Opvallend is dat het niet zozeer de vwo-leerlingen zijn die deze contest winnen, maar dat het vaak
aankomende vmbo-leerlingen zijn.
Mooi om te zien op welke manier de Jan Harmenshof samenwerkt
met de omliggende scholen voor voortgezet onderwijs. Omdat sommige
vmbo-leerlingen op een hoog niveau instromen voor Engels, is het dan mogelijk
dat een basis(beroepsgerichte leerweg) leerling op een hoger niveau (kader,
gemengd of theoretisch) Engels mag volgen. Er vindt regelmatig overleg plaats
met het voortgezet onderwijs.
Klaas Hoorn, Utrecht, 18 september 2019